Què té més pes sobre la salut, el codi genètic o el codi postal?

L’any passat vaig acabar el grau d’Infermeria. Normalment, la gent quan pensa en un/a infermer/a l’associa a la feina assistencial, però també existeix el camp de la investigació, àmbit pel qual tinc curiositat. Gràcies a l’oportunitat del programa SOIB JOVE, he pogut endinsar-me en aquest món i fer feina amb un grup de recerca de la UIB, el d’Evidència, Estils de Vida i Salut (EVES), i poder anar adquirint coneixements en aquest àmbit.

Actualment, duem a terme un estudi a la Universitat que consisteix a avaluar els estils de vida de la població universitària (estudiants, personal docent i investigador i personal d’administració i serveis) per veure com són els seus hàbits i, sobretot, saber quins aspectes s’han de reforçar i quins s’han de millorar. En aquest sentit la Universitat té un paper fonamental en la promoció d’aquests costums, especialment en els estudiants, els quals majoritàriament estan en una edat en què els hàbits encara no estan consolidats, i els estils que adoptin seran els que implementaran durant l’edat adulta.

Molta gent es pot demanar: tenen tanta rellevància els estils de vida de la persona sobre la salut?

La importància en si la té l’entorn en el qual vivim, que té més influències sobre la salut de la persona que la seva genètica, perquè pot facilitar que l’individu adopti estils de vida saludables com fer exercici, menjar fruita i verdura fresca… Hàbits que s’ha demostrat que són beneficiosos per a la salut i la prevenció de malalties a llarg termini.

Autora: M. Antònia Amengual Llofriu