
Us heu demanat mai quin és el dia a dia d’infants i joves que pateixen malalties cròniques o com s’ho fan els alumnes amb dificultats d’adquisició del llenguatge? Malauradament, les realitats a les quals s’enfronten aquests infants i les seves famílies passen desapercebudes per molts de nosaltres, fet que ens fa pensar que no coneixem el nostre entorn tant com voldríem. El projecte de pedagogia hospitalària INeDITHOS i el grup de recerca en Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL) són iniciatives nascudes a la UIB que permeten visibilitzar aquesta realitat a través del seu treball. També són, des del mes de maig, el lloc de feina de Laura Hervalejo i Juan Carretero.
Na Laura ha cursat el grau d’Educació Infantil a la UIB i té un màster de Pedagogia Terapèutica. Ara, a través del programa SOIB Jove-Qualificats del Sector Públic, treballa en el programa INEDITHOS (Investigació i Intervenció per a la Inclusió Educativa i Tecnològica en Pedagogia Hospitalària). L’objectiu principal d’aquesta iniciativa és millorar la qualitat de vida dels infants i joves amb malalties rares i cròniques utilitzant la metodologia d’aprenentatge/servei (ApS).
En aquest programa, na Laura col·labora amb docents i investigadors del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació (PAPE) per formar i sensibilitzar la comunitat universitària i establir una col·laboració transdisciplinària. L’objectiu és treballar en la millora personal i educativa dels infants i joves amb greu afectació de la salut, per així millorar la seva qualitat de vida.
Per una banda, na Laura, juntament amb el grup de feina INeDITHOS, transcriu i assisteix a conferències, prepara rodes de premsa, crea marxandatge, s’encarrega de la formació al voluntariat i gestiona la sol·licitud de subvencions. Per l’altra, dona suport educacional i lúdic als infants i joves hospitalitzats a l’àrea de Pediatria de Son Espases.
En Juan, en canvi, és graduat en Psicologia a la UIB i té un màster de Neurociències. Ara treballa amb el grup de recerca I+DEL, en el qual un equip d’investigadors de la UIB estudia aspectes relacionats amb les dificultats d’adquisició del llenguatge. Concretament, investiguen els problemes en les funcions executives, processament emocional i assetjament escolar, tot des d’un punt de vista psicològic aplicat a l’àmbit de l’educació. A més, en Joan s’encarrega de gestionar la pàgina web del grup i fer difusió a les xarxes socials.
Ens alegra saber que la feina feta obté el reconeixement que es mereix. El programa INèDITHOS va rebre, el 2017, el Premi a la Inclusió en Malalties Rares que atorga la Federació Espanyola de Malalties Rares (FEDER), i el grup de recerca IDEL ha publicat recentment un article pioner a la prestigiosa revista científica Frontiers in Psychology. Aquest és el primer estudi sobre el fenomen amb criatures bilingües, de parla catalana i castellana, al llarg del cicle educatiu de primària.
Aquestes iniciatives permeten establir punts de suport entre el personal sanitari, l’educatiu, les famílies i la resta de la societat, connexió que esdevé necessària per millorar de manera conjunta la qualitat de vida dels infants; entenem, per tant, que el treball de la inclusió és una feina col·lectiva.