Repensar la intervenció sanitària: la salutogènesi

Sergio Fresneda, Mar Fernández i Miquel Colom. Foto: A.COSTA/UIB

Us heu demanat mai què és la salut?, què vol dir gaudir d’una bona salut?, o, com ho podem fer per mantenir-la? Aquests són els principals plantejaments d’un model alternatiu d’intervenció en salut pública: la salutogènesi. Avui ens interessa reflexionar sobre la influència d’aquests plantejaments en la pràctica sanitària, tot situant-nos en una perspectiva concreta: la de les institucions que s’encarreguen de vetllar per la salut de la nostra comunitat. I, en aquesta matèria, la Universitat de les Illes Balears hi té molt a dir.

Un dels grups de recerca encarregats d’aquesta tasca és el grup interdisciplinari EVES (Evidència d’Estils de Vida i Salut), en el qual treballen tres joves qualificats: Sergio Fresneda, Mar Fernández i Miquel Colom. Es dediquen a diferents línies d’EVES, que focalitza l’atenció en la idea de salutogènesi, perspectiva que es basa en l’estudi de la prevenció i en la promoció d’hàbits i estils de vida adequats per intervenir des de la salut i no des de la patologia.

Concretament, en Sergio és infermer i té un màster d’Investigació en Salut i Qualitat de Vida de la UIB. Actualment, treballa en el projecte FIS (Fons d’Investigació Sanitària) i s’encarrega de fer assaig clínic amb persones que tenen un alt risc de patir diabetis mellitus tipus 2,  però que no arriben als valors glucèmics mínims per ser-ne diagnosticats. El risc es calcula mesurant el valors de glucèmia basal o d’hemoglobina glicosilada (entre altres valors). A més, en Sergio se centra a desenvolupar una intervenció basada en la modificació dels estils de vida (dieta, activitat física i deshabituació tabàquica), i fa intervenció educacional sobre l’activitat física i la dieta amb el mètode de prescripció social d’actius per a la salut. La finalitat d’aquest projecte és prevenir la diabetis gràcies a una intervenció precoç duta a terme des dels centres d’Atenció Primària.

Per part seva, na Mar i en Miquel són graduats en Nutrició Humana i Dietètica per les universitats de Barcelona (UB) i de Lleida (UdL), respectivament. Actualment, col·laboren en diversos projectes, un dels quals tracta de redactar dos articles relacionats amb perfils nutricionals i antropomètrics (i bioquímics) d’un grup de jugadors de bàsquet professional i d’un de gimnastes d’alt rendiment. El principal objectiu és optimitzar la seva alimentació i poder mesurar les millores adoptades de forma fiable. També s’encarreguen de validar qüestionaris perquè els professionals de la salut puguin tenir eines fiables per treballar. Elaboren estudis mitjançant estadístiques realitzades en població universitària per saber-ne els hàbits, fortaleses i debilitats en salut. S’encarreguen de redactar els informes, cercar bibliografia, passar enquestes i interpretar-ne els resultats.

A més, els joves qualificats col·laboren en la preparació d’un curs en línia sobre nutrició a la UIB, que els estudiants del campus podran cursar i convalidar l’any que ve. Finalment, amb vista al pròxim curs, probablement faran treball de camp per estudiar el comportament i els hàbits de la població universitària amb relació a la salut, a més de continuar creant articles científics i fer-ne difusió.

Incidir en la salut i cercar el benefici de la prevenció

Per tant, entenem que per plantejar una estratègia eficaç de salut pública basada en la perspectiva de salutogènesi s’ha d’investigar sobre els recursos, les condicions i els factors que poden incidir en la salut. En Sergio, na Mar i en Miquel estudien els hàbits i estils de vida dels seus pacients i de la població en general per així optimitzar els actius que afavoreixen la salut, o, en altres paraules, que generen salut.

Mantenir la recerca, repensar la pràctica sanitària i crear noves pautes d’intervenció.