El repte del cotxe elèctric: com conciliar mobilitat sostenible i eficiència energètica

Enric Alcover, al grup de recerca d’Enginyeria Energètica de la UIB. Foto: A.Costa/UIB

Avui us presentam un estudi que posa el punt de mira en el consum d’energia generat pels cotxes elèctrics i l’efecte que té sobre la xarxa elèctrica de les Illes Balears. L’estudi l’encapçala el grup de recerca d’Enginyeria Energètica (GREEN), en el qual treballa Enric Alcover, graduat en Física a la UIB i recentment contractat a través del programa SOIB Jove-Qualificats del Sector Públic.

Aquest estudi forma part d’un projecte més ampli en què treballen diversos grups de recerca, i que es titula «Desenvolupament i implementació d’una eina computacional i de noves metodologies d’emulació d’inèrcia per a la transició energètica del sistema elèctric balear». En particular, l’estudi en el qual treballa n’Enric intenta d’analitzar la previsió del creixement de la demanda energètica dels cotxes elèctrics a partir de l’estimació de models estadístics i de dades reals de diferents pàrquings de Palma.

Es proposen de mitigar l’efecte negatiu del consum energètic d’aquests cotxes, ja que es generen pics de demanda molt forts a la xarxa elèctrica, a partir d’instal·lacions solars fotovoltaiques que permetin fer una càrrega sostenible dels vehicles elèctrics. A més, es plantegen la possibilitat de crear parcs solars dotats de sistemes d’acumulació de càrrega, la qual cosa permetrà que, encara que no hi hagi generació en el moment de la càrrega, l’electricitat necessària provingui de fonts renovables.

Per fer una estimació correcta de l’energia fotovoltaica que es generarà, han emprat dades reals de radiació solar i temperatures, proporcionades per l’AEMET, així com els perfils d’ombres i les diferents característiques (dimensió, rendiment, eficiència…) d’una instal·lació solar fotovoltaica que l’Ajuntament de Palma té previst instal·lar al carrer del Comte d’Empúries.

El problema d’arrel que pretenen afrontar és com es pot preparar la xarxa elèctrica de les Balears per a un model totalment renovable, ja que la producció d’energia d’aquestes fonts presenta grans reptes perquè està subjecta a les condicions climàtiques del moment, independentment de la demanda energètica que hi hagi.

N’Enric ens explica que, ara per ara, no coneixen quin efecte tindria aquest projecte sobre el medi ambient. En aquest sentit, queda pendent saber quina seria la quantitat de CO2 que es podria deixar de generar gràcies a les instal·lacions. A més, també s’hauria de fer un estudi econòmic per tenir en compte els models de factures d’electricitat, així com el preu de la instal·lació.

Paral·lelament, n’Enric es forma en la programació d’algoritmes amb el programa Machine Learning. A través d’aquest mètode d’anàlisi de dades es poden resoldre problemes d’optimització complexos aplicats a sistemes energètics, així com desenvolupar eines de previsió de demanda energètica més precises.
En l’actual transició envers un model de mobilitat sostenible és necessari considerar prèviament com es pot adaptar aquesta visió a la nostra realitat, per la qual cosa és indispensable tenir en compte la investigació que fan a la UIB i, d’aquesta manera, establir una estratègia efectiva per conciliar la mobilitat sostenible i l’eficiència energètica.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*